Cosa sono le immagini? Riflessioni su una questione radicale

Enza Maria Macaluso

Abstract


Starting from the anthropological perspective presented by Hans Belting and related to the medium-image-body triad, this article offers a recontextualization of the current condition of images. According to Marie-José Mondza, this is a ‘radical’ issue which is particularly relevant to the context of political and mass media communication. The complexity of creating and enjoying images is due to the nature of ‘the visible’. Therefore, asking what images are is actually a multifaceted question concerning their meaning, their distribution, and their transformation. Thrown into a condition of technological reproducibility and subordinated to the interests of a ‘spectacle’ society, the images of the 21st century need to be constantly interpreted following their movement and transformations.
This paper focuses on the living nature of images and proposes a re-appropriation of words and images which have been subject to political and business interests. This paper proposes an alternative model that reflects the historical-anthropological and political need of a rebirth of images in order to grasp their potential as forms of life.

 

Il presente articolo, partendo dalla prospettiva antropologica presentata da Hans Belting nei termini della triade mezzo-immagine-corpo, procede verso una ricontestualizzazione delle condizioni delle immagini del nostro tempo. La questione è presentata come “radicale” da Marie-José Mondzain e assume una particolare rilevanza per la comunicazione politica e massmediatica. La complessità del fare e fruire immagini si ricollega alla natura del visibile. Pertanto, chiedersi cosa siano le immagini è in realtà una domanda sfaccettata che riguarda il loro significato, la loro diffusione e la loro trasformazione. Gettate in una condizione di riproducibilità tecnica e per lo più assoggettate ai fini di una “società dello spettacolo”, le immagini del XXI secolo richiedono di essere costantemente interpretate seguendo il movimento e le trasformazioni che vivono.
Il saggio propone un riconoscimento della natura vivente dell'immagine e un invito alla riappropriazione di parole e immagini "sequestrate" dagli interessi politici e dalle leggi del mercato. Esso descrive un modello alternativo che coincide con la manifestazione della necessità storico-antropologica, oltre che politica, di una rinascita delle immagini per cogliere le potenzialità intrinseche in simili forme di vita.


Parole chiave


Immagine; Antropologia delle immagini; Radicalità; Marie-José Mondzain; Image; Anthropology of images; Radicality; Marie-José Mondzain

Full Text

PDF


DOI: https://doi.org/10.15162/2704-8659/1308

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


E-ISSN: 2704-8659