Call for papers

Deadlines:

Abstract (500 words): 3 march 2023                          Guidelines submission

Notification of acceptance: 7 april 2023

Article submission: 23 june 2023                                  Guidelines submission

Publication: 30 november 2023

Length of articles: max 7000 words

To submit an article write to : rivista.echo@uniba.it 

 

  • Cinque sezioni: SAGGI; FOCUS, sezione dedicata ai laureati o ai dottorandi;  RECENSIONI; "ECHI DA BABELE";
  • Il contributo dovrà essere introdotto da un abstract in inglese (300 parole); Keywords in inglese (5); breve Bio;
  • Gli articoli della SAGGI dovranno essere di 6000 massimo 7000 parole bibliografia inclusa, mentre gli articoli per la sezione "Focus" dovranno essere di 15.000-20.000 caratteri spazi inclusi ed inclusa la bibliografia.
  • Inoltre, Echo valuterà la pubblicazione di saggi non tematici, da inserire nella sezione "Varie", secondo le modalità dichiarate e le tempistiche richieste per i saggi tematici in questo Cfp.



ECHO – Rivista Interdisciplinare di Comunicazione. Linguaggi, culture, società

CFP numero 5/2023


Paesaggi, memoria, palinsesti

 

Till from the garden and the wild

A fresh association blow,

And year by year the landscape grow

Familiar to the stranger’s child.

And year by year our memory fades

From all the circle of the hills

 

Alfred Tennyson, In Memoriam

 

What else than a natural and mighty palimpsest is the human brain? Such a palimpsest, oh reader! is yours. Everlasting layers of ideas, images, feelings, have fallen upon your brain softly as light. Each succession has seemed to bury all that went before. And yet, in reality, not one has been extinguished

 

Thomas De Quincey, Suspiria de Profundis

 

 

Negli ultimi decenni, a partire dagli anni Ottanta e Novanta del Novecento, si è verificato un crescente interesse, nell’ambito degli studi umanistici, per la dimensione spaziale, anche in relazione al discorso della memoria e della storia. I luoghi non sono soltanto parte essenziale dell’esperienza individuale e collettiva, ma sono partecipi della memoria e della tradizione: tuttavia, essi non sono solo ‘contenitori’ di memorie, ma piuttosto si configurano come palinsesti. L’immagine del palinsesto funziona non soltanto per i luoghi della memoria ma anche per la memoria in sé. La mutua relazione di scambio che si verifica e la stratificazione, che comporta un processo di cancellazione e riscrittura, rinvia al ruolo spaziale nella produzione della memoria, specialmente collettiva. La memoria non consiste solo di una serie di immagini in forma di archivio; invece, essa viene concepita, nella riflessione contemporanea, come un palinsesto stratificato.

Lo spazio garantisce una continuità e un senso di comunità attraverso le generazioni. Ma le tradizioni non sono affatto monolitiche e singolari, piuttosto vengono continuamente rinnovate e rivisitate. Lo studio dei siti della memoria ha avuto inizio con Pierre Nora: dagli anni Settanta in poi lo storico francese sostiene la necessità di esplorare i “siti della memoria”. Secondo Pierre Nora, i Lieux de mémoire (1984) sono quelli in cui la memoria collettiva si cristallizza e si condensa. Questi siti si definiscono per la loro materialità, ma anche per la simbolicità che li caratterizza. Ciò che definisce un luogo della memoria è l’intreccio di memoria e storia: l’interazione dei due fattori permette la loro reciproca sovrapposizione. Dunque, per Nora, un luogo della memoria si riferisce sia a un archivio storico e a un monumento, ma anche a un luogo ‘privato’. Nel suo significato letterale, un luogo della memoria è dove una comunità, una nazione, un gruppo etnico deposita le sue memorie, considerando quel sito come parte integrante della sua identità. I significati di tali luoghi non sono stabili nel tempo e nello spazio, mentre le poetiche e politiche della memoria si riferiscono alle modalità con cui i gruppi cercano di “fissare” tempo e identità attraverso le qualità materiali e simboliche del luogo. Le analisi della memoria sociale nelle commemorazioni nazionali, le rappresentazioni dei traumi del passato, il turismo e la complessa industria dello “heritage” si rapportano in modi diversi a questi concetti. Nelle premesse interdisciplinari di questi discorsi, le opere del filosofo e sociologo Maurice Halbwachs sono stati determinanti. Per Halbwachs, la memoria personale non viene archiviata nell’inconscio, nel senso freudiano, ma è sempre costituita e situata negli ambienti sociali del presente. Visto che le storie del passato sono sempre in divenire, i gruppi creano topografie della memoria per stabilire la connessione fra passato e presente in modo tangibile e permanente. La densa dimensione esperienziale e sociale del luogo e del paesaggio non solo dà forma alla memoria sociale, ma situa e definisce ricordi spaziali collettivi.

Sulla scorta di Halbwachs e di Nora, studiosi di varie discipline pongono l’attenzione sugli aspetti materiali del paesaggio e sulle manifestazioni culturali della memoria sociale. Il lavoro dei geografi dimostra che i luoghi della memoria sono molto più che costruzioni monumentali e sedi di importanti eventi nazionali o locali. Essi infatti incorporano significati storici, relazioni sociali e rapporti di potere. I luoghi costituiscono i contesti di eventi, attività e incontri, e lungi dall’essere radicati, fissi e stabili sono invece reti porose di relazioni che cambiano di continuo.

Il paesaggio, come è ormai ampiamente riconosciuto, rappresenta un prodotto soggettivo della mente. Il suo legame con la dimensione cognitiva e mnemonica è incontestabile. Infatti, il paesaggio non esiste a priori, piuttosto deve essere ‘inventato’, e il suo valore dipende dalla capacità di abitare lo sguardo individuale, di attivare quella metamorfosi della realtà, capace di trasformare il visibile in storia. È una visione mentale legata all’esperienza sensibile dell’individuo, che scaturisce dalla integrazione e dalla complicità tra la dimensione reale delle cose che ci circondano (la natura, la città) e quella immateriale e psichica del ricordo. In questo senso, occorre riconoscere il ruolo immaginativo del paesaggio, che costituisce una sorta di custode della memoria di intere generazioni. In Landscape and Memory (1995) Simon Schama sostiene che prima di essere un “repose for the senses, landscape is the work of the mind. Its scenery is built up as much from strata of memory as from layers of rock”. Al centro del suo progetto si pone l’esplorazione dei miti che caratterizzano l’ordine naturale, senza che egli tuttavia sottoscriva la nozione degli archetipi universali. Per questo la sua indagine della rappresentazione di specifici ambienti naturali, sia terrestri che acquatici, è profondamente radicata nella storia ed è strettamente legata a specifici contesti temporali e nazionali.

L’attenzione geografica ha apportato un contributo essenziale per comprendere le relazioni fra paesaggio, memoria e identità. A loro volta i testi letterari, dalla Recherche proustiana alla post-memoria di un romanzo come Beloved di Toni Morrison o alla paesologia di Franco Arminio, ma anche la pittura e la fotografia, il cinema e la televisione, hanno contribuito in maniera essenziale alla creazione dell’idea di paesaggio in continua evoluzione e costante cambiamento. Inoltre, la problematicità e la crisi identitaria contemporanea postmoderna e postcoloniale sono legate a un importante recupero dell’interesse per gli spazi nella loro dimensione temporale e storica, oltre che nella prospettiva sociale e antropologica.

Gli spazi della memoria sono rivisti dalla prospettiva geografica nella loro memorializzazione e nei processi dinamici della cittadinanza. Le interpretazioni variano a seconda dell’approccio: la geopolitica della memoria è legata anche, e si presuppone possa rispondere, a questioni di sostenibilità ambientale e al raggiungimento di maggiore consapevolezza nei programmi europei e mondiali. La memorializzazione e la commemorazione contribuiscono ad ampliare le interpretazioni storiche così come le prospettive turistiche. I landmarks, gli aspetti tangibili e intangibili del paesaggio, le pratiche e le espressioni che scaturiscono da un passato condiviso, sia materiali come i monumenti che immateriali come la lingua, le tradizioni, le storie, sono connessi alla conservazione e alle emozioni che caratterizzano i lieux de mémoire.

La presente call for papers è rivolta a proposte di contributi che affrontino la questione della memoria e della sua iscrizione spaziale, nelle forme e nelle varianti che diversamente la connotano, in merito a temi, quali, ad esempio:

  • I luoghi della memoria
  • La memoria dei luoghi
  • I luoghi e i corpi
  • Paesaggi materiali e immateriali
  • Rovine e luoghi marginali e abbandonati
  • Urbanizzazione e modernità
  • Monumenti, strade, piazze nelle politiche della commemorazione
  • Immaginario nazionale e luoghi di conflitti
  • Il trauma e la spazialità
  • La memoria della Shoah e i luoghi
  • La memoria della Nakba e i luoghi
  • Eredità e trasmissione della memoria della guerra, dei totalitarismi e del colonialismo
  • Spazi postcoloniali e rinominazione
  • Spazio e memoria nella scrittura postcoloniale
  • Rappresentazioni della migrazione, della diaspora e dell’esilio
  • Le politiche della memoria e della post-memoria culturale
  • Poetiche crono-spaziali
  • Topografie del passato e iscrizioni spaziali
  • Landmarks
  • Heritage e turismo
  • Flâneur vs paesologo
  • Turismo della clemenza

 

Bibliografia di riferimento:

  • Adams, P. Hoelscher, S., Till, K. (2001). Textures of Place: Rethinking Humanist Geographies, Minneapolis, University of Minnesota Press.
  • Agnew, J., Mitchell, K., Toal G. (eds.) (2003). A Companion to Political Geography, Malden, Blackwell.
  • Appleton, J. (1996). The Experience of Landscape, Chichester, Wiley.
  • Assmann, A. (2002). Ricordare: forme e mutamenti della memoria culturale, Bologna, Il Mulino.
  • Bachelard, G. (1954). La Poétique de l’espace, Paris. Gallimard.
  • Brazzelli, N. (2018). L’enigma della memoria. Il romanzo anglofono da V.S. Naipaul a Taiye Selasi, Roma, Carocci.
  • Cosgrove, D. (1984). Social Formation and Symbolic Landscape, London, Croom Helm.
  • De Certeau, M. (1984). The Practice of Everyday Life, Berkeley, University of California Press.
  • Donohoe, J. (2014). Remembering places: a phenomenological study of the relationship between memory and place, Lexington Books.
  • Fabian, J. (1983). Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York, Columbia University Press.
  • Foucault, M. (1986). “Of Other Spaces”, Diacritics, 16 (pp. 22-27).
  • Halbwachs, M. (1992) [1941, 1952]. On Collective Memory, Chicago, University of Chicago Press.
  • King, N. (2000). Memory, Narrative, Identity: Remembering the Self, Edinburgh, Edinburgh University Press.
  • Lowenthal, D. (1985). The Past is a Foreign Country, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Moore, N., Whelan, Y. (eds.) (2007). Heritage, Memory and the Politics of Identity: New Perspectives on the Cultural Landscape, Aldershot, Ashgate.
  • Nora, P. (1984). Les lieux de mémoire, Paris, Gallimard.
  • O’Reilly, G. (ed.) (2020). Places of Memory and Legacies in an Age of Insecurities and Globalization, Switzerland, Springer.
  • Rushdie, S. (1991). Imaginary Homelands, Essays and Criticism 1981-1991, London, Granta Books.
  • Schama, S. (1996) [1995], Landscape and Memory, New York, Vintage.
  • Sturken, M. (1997). Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering, Berkeley, University of California Press
  • Tally, R. (ed.) (2017). The Routledge Handbook of Literature and Space, London, New York, Routledge.
  • Tuan, Y.-F. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience, Minneapolis, University of Minnesota Press.
  • Violi, P. (2014). Paesaggi della memoria: il trauma, lo spazio, la storia, Milano, Bompiani.

 

 

ECHO – Interdisciplinary Journal of Communication Languages, Cultures, Societies

CFP issue no. 5/2023

 

Landscapes, memory and palimpsests

 

Till from the garden and the wild

A fresh association blow,

And year by year the landscape grow

Familiar to the stranger’s child.

And year by year our memory fades

From all the circle of the hills

 

Alfred Tennyson, In Memoriam

 

What else than a natural and mighty palimpsest is the human brain? Such a palimpsest, oh reader! is yours. Everlasting layers of ideas, images, feelings, have fallen upon your brain softly as light. Each succession has seemed to bury all that went before. And yet, in reality, not one has been extinguished

 

Thomas De Quincey, Suspiria de Profundis

 

 

In recent decades, starting  from the 1980s and 1990s, there has been a growing interest across the humanities in the spatial dimension, also in relation to the discourse of memory and history. Places are not only an essential part of individual and collective experience, but also participate in memory and tradition: however, they are not mere ‘containers’ of memories, but rather take the form of palimpsests. The image of the palimpsest works not only for the places of memory but also for memory itself. The mutual relationship of exchange that occurs and the stratification, which involves a process of erasure and rewriting, refers back to the spatial role in the production of memory, especially collective memory. Not only does memory consist of a series of images in archival form; instead, it is conceived, in contemporary thinking, as a stratified palimpsest.

Space guarantees continuity and a sense of community through generations. However, traditions are by no means monolithic and singular, rather they are continually renewed and revisited. The study of memory sites began with Pierre Nora: from the 1970s onwards, the French historian advocated the need to explore ‘memory sites’. According to Pierre Nora, Lieux de mémoire (1984) are those in which collective memory is crystallised and condensed. These sites are defined by their materiality, but also by the symbolism that characterises them. What defines a place of memory is the interweaving of memory and history: the interaction of these two factors allows their mutual overlapping. Thus, according to Nora, a place of memory refers both to a historical archive and a monument, but also to a ‘private’ place. In its literal meaning, a place of memory is where a community, a nation, an ethnic group deposits its memories, considering that site as an integral part of its identity. The meanings of such places are not stable in time and space, while the poetics and politics of memory refer to the ways in which groups attempt to ‘fix’ time and identity through the material and symbolic qualities of place. Analyses of social memory in national commemorations, representations of past traumas, tourism and the complex ‘heritage’ industry relate to these concepts in different ways. In the interdisciplinary premises of these discourses, the works of the philosopher and sociologist Maurice Halbwachs were decisive. According to Halbwachs, personal memory is not stored in the unconscious, in the Freudian sense, but is always constituted and situated in the social environments of the present. Since the histories of the past are always in flux, groups create topographies of memory to establish the connection between past and present in a tangible and permanent way. The dense experiential and social dimension of place and landscape not only shapes social memory, but also situates and defines collective spatial memories.

In the wake of Halbwachs and Nora, scholars from various disciplines focus on the material aspects of landscape and the cultural manifestations of social memory. The work of geographers shows that places of memory are much more than monumental constructions and sites of important national or local events. They incorporate historical meanings, social relations and power relations. Places constitute the contexts of events, activities and encounters, and far from being rooted, fixed and stable, they are instead porous networks of relationships that are constantly changing.

Landscape, as is now widely recognised, is a subjective product of the mind. Its link with the cognitive and mnemonic dimension is indisputable. Indeed, landscape does not exist a priori, rather it must be ‘invented’, and its value depends on the ability to inhabit the individual’s gaze, to activate that form metamorphosis of reality, capable of transforming the visible into history. It is a mental vision linked to the sensitive experience of the individual, which springs from the integration and complicity between the real dimension of the things that surround us (nature, the city) and the immaterial and psychic dimension of memory. In this sense, it is necessary to recognise the imaginative role of landscape, which constitutes a kind of guardian of the memory of entire generations. In Landscape and Memory (1995), Simon Schama argues that before being a ‘repose for the senses, landscape is the work of the mind. Its scenery is built up as much from strata of memory as from layers of rock’. At the centre of his project is the exploration of the myths that characterise the natural order, without, however, subscribing to the notion of universal archetypes. For this reason, his investigation of the representation of specific natural environments, both terrestrial and aquatic, is deeply rooted in history and is closely linked to specific temporal and national contexts.

The geographical perspective has made an essential contribution to understanding the relationships between landscape, memory and identity. In their turn, literary texts, from Proust’s Recherche to the post-memory of a novel such as Toni Morrison’s Beloved or Franco Arminio’s Paesologia, but also painting and photography, cinema and television, have made significant contributions to the creation of the idea of landscape, which is constantly evolving and changing. Moreover, the problematic nature and the contemporary postmodern and postcolonial identity crisis are linked to an important recovery of interest in spaces in their temporal and historical dimension, as well as in the social and anthropological point of view.

The spaces of memory are revisited from the geographical perspective in their memorialisation and dynamic processes of citizenship. Interpretations vary depending on the approach: the geopolitics of memory is also linked, and is supposed to respond, to issues of environmental sustainability and the achievement of greater awareness in European and global agendas. Memorialisation and remembrance contribute to broadening historical interpretations as well as touristic perspectives. Landmarks, the tangible and intangible aspects of the landscape, practices and expressions stemming from a shared past, whether material such as monuments or intangible such as language, traditions, histories, are connected to the preservation and emotions that characterise the lieux de mémoire.

 

This call for papers is aimed at proposals for contributions that address the issue of memory and its spatial inscription, in the forms and variants that connote it, on topics such as:

 

- The places of memory

- The memory of places

- Places and bodies

- Material and immaterial landscapes

- Ruins and marginal and abandoned places

- Urbanisation and modernity

- Monuments, streets, squares in the politics of commemoration

- National imaginary and places of conflict

- Trauma and spatiality

- Holocaust memory and places

- The memory of the Nakba and places

- Legacy and transmission of the memory of war, totalitarianism and colonialism

- Postcolonial spaces and renaming

- Space and memory in postcolonial writing

- Representations of migration, diaspora and exile

- The politics of memory and cultural post-memory

- Chrono-spatial poetics

- Topographies of the past and spatial inscriptions

- Landmarks

- Heritage and tourism

- Flâneur vs. ‘paesologist’

- Tourism of clemency

 

References:

  • Adams, P. Hoelscher, S., Till, K. (2001). Textures of Place: Rethinking Humanist Geographies, Minneapolis, University of Minnesota Press.
  • Agnew, J., Mitchell, K., Toal G. (eds.) (2003). A Companion to Political Geography, Malden, Blackwell.
  • Appleton, J. (1996). The Experience of Landscape, Chichester, Wiley.
  • Assmann, A. (2002). Ricordare: forme e mutamenti della memoria culturale, Bologna, Il Mulino.
  • Bachelard, G. (1954). La Poétique de l’espace, Paris. Gallimard.
  • Brazzelli, N. (2018). L’enigma della memoria. Il romanzo anglofono da V.S. Naipaul a Taiye Selasi, Roma, Carocci.
  • Cosgrove, D. (1984). Social Formation and Symbolic Landscape, London, Croom Helm.
  • De Certeau, M. (1984). The Practice of Everyday Life, Berkeley, University of California Press.
  • Donohoe, J. (2014). Remembering places: a phenomenological study of the relationship between memory and place, Lexington Books.
  • Fabian, J. (1983). Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York, Columbia University Press.
  • Foucault, M. (1986). “Of Other Spaces”, Diacritics, 16 (pp. 22-27).
  • Halbwachs, M. (1992) [1941, 1952]. On Collective Memory, Chicago, University of Chicago Press.
  • King, N. (2000). Memory, Narrative, Identity: Remembering the Self, Edinburgh, Edinburgh University Press.
  • Lowenthal, D. (1985). The Past is a Foreign Country, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Moore, N., Whelan, Y. (eds.) (2007). Heritage, Memory and the Politics of Identity: New Perspectives on the Cultural Landscape, Aldershot, Ashgate.
  • Nora, P. (1984). Les lieux de mémoire, Paris, Gallimard.
  • O’Reilly, G. (ed.) (2020). Places of Memory and Legacies in an Age of Insecurities and Globalization, Switzerland, Springer.
  • Rushdie, S. (1991). Imaginary Homelands, Essays and Criticism 1981-1991, London, Granta Books.
  • Schama, S. (1996) [1995], Landscape and Memory, New York, Vintage.
  • Sturken, M. (1997). Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering, Berkeley, University of California Press
  • Tally, R. (ed.) (2017). The Routledge Handbook of Literature and Space, London, New York, Routledge.
  • Tuan, Y.-F. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience, Minneapolis, University of Minnesota Press.
  • Violi, P. (2014). Paesaggi della memoria: il trauma, lo spazio, la storia, Milano, Bompiani.
 
 

 

ECHO – Revue Interdisciplinaire de Communication. Langages, cultures, sociétés

CFP numéro 5/2023
 
 

Paysages, mémoire, palimpsestes

 

Till from the garden and the wild

A fresh association blow,

And year by year the landscape grow

Familiar to the stranger’s child.

And year by year our memory fades

From all the circle of the hills

 

Alfred Tennyson, In Memoriam

 

What else than a natural and mighty palimpsest is the human brain? Such a palimpsest, oh reader! is yours. Everlasting layers of ideas, images, feelings, have fallen upon your brain softly as light. Each succession has seemed to bury all that went before. And yet, in reality, not one has been extinguished

 

Thomas De Quincey, Suspiria de Profundis

 

 

 

Au cours des dernières décennies, à partir des années 1980 et 1990, les sciences humaines ont manifesté, dans le cadre des études humanistes, un intérêt croissant pour la dimension spatiale, par rapport notamment au discours de la mémoire et de l'histoire. Les lieux constituent non seulement une partie essentielle de l'expérience individuelle et collective, mais ils participent également à la mémoire et à la tradition : cependant, ils ne sont pas seulement des "conteneurs" de souvenirs, mais prennent plutôt la forme de palimpsestes. L'image du palimpseste fonctionne non seulement pour les lieux de mémoire mais aussi pour la mémoire elle-même. La relation mutuelle d'échange qui s'instaure et la stratification, qui implique un processus d'effacement et de réécriture, renvoient au rôle spatial dans la production de la mémoire, plus particulièrement de la mémoire collective. La mémoire ne consiste pas seulement en une série d'images sous forme d'archives, mais elle est conçue, dans la réflexion contemporaine, comme un palimpseste stratifié.

L'espace garantit la continuité et le sentiment de la communauté à travers les générations. Cependant, les traditions ne sont nullement monolithiques et singulières, mais au contraire continuellement renouvelées et revisitées. L'étude des lieux de mémoire a commencé avec Pierre Nora : à partir des années 1970, l'historien français a défendu la nécessité d'explorer les "sites de mémoire". Selon Pierre Nora, les Lieux de mémoire (1984) sont ceux dans lesquels la mémoire collective se cristallise et se condense. Ces sites sont définis par leur matérialité, mais aussi par la symbolique qui les caractérise. Ce qui définit un lieu de mémoire est l'imbrication de la mémoire et de l'histoire : l'interaction des deux facteurs permet leur superposition mutuelle. Ainsi, pour Nora, un lieu de mémoire renvoie à la fois à des archives historiques et à un monument, mais aussi à un lieu "privé". Au sens littéral, un lieu de mémoire est l'endroit où une communauté, une nation, un groupe ethnique dépose ses mémoires, considérant ce site comme une partie intégrante de son identité. Les significations de ces lieux ne sont pas stables dans le temps et l'espace, tandis que les poétiques et les politiques de la mémoire font référence aux manières dont les groupes tentent de "fixer" le temps et l'identité à travers les qualités matérielles et symboliques du lieu. Les analyses de la mémoire sociale dans les commémorations nationales, les représentations des traumatismes du passé, le tourisme et l'industrie complexe de l'"héritage" se rapportent à ces concepts de différentes manières. Dans les prémisses interdisciplinaires de ces discours, les travaux du philosophe et sociologue Maurice Halbwachs ont été décisifs. Pour Halbwachs, la mémoire personnelle n'est pas stockée dans l'inconscient, au sens freudien, mais elle est toujours constituée et située dans les contextes sociaux du présent. Les histoires du passé étant toujours en évolution, les groupes créent des topographies de la mémoire pour établir le lien, de manière tangible et permanente, entre passé et présent. La dense dimension expérientielle et sociale du lieu et du paysage ne façonne pas seulement la mémoire sociale, mais situe et définit également les souvenirs spatiaux collectifs.

Dans la foulée de Halbwachs et Nora, des chercheurs de diverses disciplines se concentrent sur les aspects matériels du paysage et les manifestations culturelles de la mémoire sociale. Les travaux des géographes montrent que les lieux de mémoire sont bien plus que des constructions monumentales et les espaces d'importants événements nationaux ou locaux. Ils intègrent en effet des significations historiques, des relations sociales et des rapports de force. Les lieux constituent les contextes d'événements, d'activités et de rencontres, et loin d'être enracinés, fixes et stables, ils sont au contraire des réseaux poreux de relations qui ne cessent d’évoluer.

Le paysage, comme il est maintenant largement reconnu, représente un produit subjectif de l'esprit. Son lien avec la dimension cognitive et mnémonique est incontestable. En effet, le paysage n'existe pas a priori, mais il doit être "inventé", et sa valeur dépend de la capacité à habiter le regard individuel, à activer la métamorphose de la réalité, capable de transformer le visible en histoire. Il s'agit là d'une vision mentale liée à l'expérience sensible de l'individu, issue de l'intégration et de la complicité entre la dimension réelle des choses qui nous entourent (la nature, la ville) et la dimension immatérielle et psychique du souvenir. En ce sens, il est nécessaire de reconnaître le rôle imaginaire du paysage, qui constitue une sorte de gardien de la mémoire de générations entières. Dans Landscape and Memory (1995), Simon Schama affirme qu'avant d'être un "repose for the senses, landscape is the work of the mind. Its scenary is built up as from strata of memory as from layers of rock". Au cœur de son projet, se situe l'exploration des mythes qui caractérisent l'ordre naturel, sans pour autant qu'il souscrive à la notion d'archétypes universels. Pour cette raison, son enquête inhérente à la représentation de milieux naturels spécifiques, aussi bien terrestres qu'aquatiques, est profondément ancrée dans l'histoire et étroitement liée à des contextes temporels et nationaux spécifiques.

L’attention géographique a apporté une contribution essentielle à la compréhension des relations entre paysage, mémoire et identité. A leur tour, les textes littéraires, de la Recherche de Proust à la post-mémoire d'un roman comme Beloved de Toni Morrison ou la paysologie, l’art de raconter les lieux, de Franco Arminio, mais aussi la peinture et la photographie, le cinéma et la télévision, ont contribué de manière essentielle à la création de l'idée d'un paysage en constante évolution et en perpétuel changement. En outre, la nature problématique et la crise identitaire contemporaine postmoderne et postcoloniale sont liées à un important regain d'intérêt pour les espaces dans leur dimension temporelle et historique, ainsi que dans la perspective sociale et anthropologique.

Les espaces de la mémoire sont revisités sous l'angle géographique dans leur mémorialisation et dans les processus dynamiques de la citoyenneté. Les interprétations varient selon l'approche : la géopolitique de la mémoire est également liée, et elle est censée répondre, aux problématiques de durabilité environnementale et à une plus grande prise de conscience dans les programmes européens et mondiaux. La mémorialisation et la commémoration contribuent à élargir les interprétations historiques ainsi que les perspectives touristiques. Les landmarks ou marqueurs, les aspects tangibles et intangibles du paysage, les pratiques et les expressions issues d'un passé commun, qu'ils soient matériels comme les monuments ou immatériels comme la langue, les traditions, les histoires, sont liés à la préservation et aux émotions qui caractérisent les lieux de mémoire.

Cet appel à communication vise à recevoir des propositions de contributions abordant la question de la mémoire et de son inscription spatiale, dans les formes et les variantes diverses qui la connotent, sur des sujets tels que, par exemple :

 

  • Les lieux de la mémoire
  • La mémoire des lieux
  • Les lieux et les corps
  • Paysages matériels et immatériels
  • Ruines et lieux marginaux et à l’abandon
  • Urbanisation et modernité
  • Monuments, routes, places dans les politiques de la commémoration
  • Imaginaire national et lieux de conflits
  • Le traumatisme et la spatialité
  • La mémoire de la Shoah et les lieux
  • La mémoire de la Nakba et les lieux
  • Héritage et transmission de la mémoire de la guerre, des totalitarismes et du colonialisme
  • Espaces post-coloniaux et renomination 
  • Espace et mémoire dans l’écriture post-coloniale
  • Représentations de la migration, de la diaspora et de l’exil
  • Les politiques de la mémoire et de la post-mémoire culturelle
  • Poétiques chrono-spatiales
  • Topographies du passé et inscriptions spatiales
  • Landmarks ou points d’intérêt
  • Héritage et tourisme
  • Flâneur vs paysologue
  • Tourisme de la clémence

 

Bibliographie de référence:

  • Adams, P. Hoelscher, S., Till, K. (2001). Textures of Place: Rethinking Humanist Geographies, Minneapolis, University of Minnesota Press.
  • Agnew, J., Mitchell, K., Toal G. (eds.) (2003). A Companion to Political Geography, Malden, Blackwell.
  • Appleton, J. (1996). The Experience of Landscape, Chichester, Wiley.
  • Assmann, A. (2002). Ricordare: forme e mutamenti della memoria culturale, Bologna, Il Mulino.
  • Bachelard, G. (1954). La Poétique de l’espace, Paris. Gallimard.
  • Brazzelli, N. (2018). L’enigma della memoria. Il romanzo anglofono da V.S. Naipaul a Taiye Selasi, Roma, Carocci.
  • Cosgrove, D. (1984). Social Formation and Symbolic Landscape, London, Croom Helm.
  • De Certeau, M. (1984). The Practice of Everyday Life, Berkeley, University of California Press.
  • Donohoe, J. (2014). Remembering places: a phenomenological study of the relationship between memory and place, Lexington Books.
  • Fabian, J. (1983). Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York, Columbia University Press.
  • Foucault, M. (1986). “Of Other Spaces”, Diacritics, 16 (pp. 22-27).
  • Halbwachs, M. (1992) [1941, 1952]. On Collective Memory, Chicago, University of Chicago Press.
  • King, N. (2000). Memory, Narrative, Identity: Remembering the Self, Edinburgh, Edinburgh University Press.
  • Lowenthal, D. (1985). The Past is a Foreign Country, Cambridge, Cambridge University Press.
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  • Nora, P. (1984). Les lieux de mémoire, Paris, Gallimard.
  • O’Reilly, G. (ed.) (2020). Places of Memory and Legacies in an Age of Insecurities and Globalization, Switzerland, Springer.
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