Scoperta, conquista e costruzione dell’altro. José de Acosta, Jerónimo Valera e il ruolo della filosofia nel Perù coloniale
Abstract
The 16th century saw the greatest genocide in human history: that of the Indians of South America. First the discovery, then the conquest and finally the colonization, have irreversibly modified the human and cultural fabric of the New World. In this story, Philosophy has taken on a specific role. Carried by the missionaries, mainly Scholastic tradition was the basis for the construction of the new Ibero-American identity. In illustrating this dynamic and its protagonists, particular attention must be paid to the events that concerned Peru, where the first University was born and where in 1610 the first Philosophy book in Latin was printed in the lands of the colonies. Among the protagonists of this process, José de Acosta (1540-1600) and Jerónimo Valera (1568-1625), able in linking the Western tradition to the needs and culture of the natives.
Il XVI secolo ha visto compiersi il più grande genocidio della storia dell’umanità: quello degli indios del Sudamerica. Prima la scoperta, poi della conquista e infine della colonizzazione, hanno modificato in maniera irreversibile il tessuto umano e culturale del Nuovo Mondo. In questa storia la filosofia ha assunto un suo preciso ruolo. Portata dai missionari, soprattutto la tradizione scolastica è stata alla base della costruzione della nuova identità iberoamericana. Nell’illustrare questa dinamica e i suoi protagonisti, particolare attenzione va posta alle vicende che hanno riguardato il Perù, dove nasce la prima Università e dove nel 1610 viene stampato il primo libro di filosofia in latino nelle terre delle colonie. Tra i protagonisti di questo processo, José de Acosta (1540-1600) e Jerónimo Valera (1568-1625), capaci di raccordare la tradizione occidentale, alle istanze e alla cultura dei nativi.
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