Processi valutativi supportati dalle tecnologie: prospettive didattiche della Computer-based Assessment

Authors

  • Loredana Perla Università degli Studi di Bari
  • Viviana Vinci Università degli Studi di Foggia

DOI:

https://doi.org/10.15162/2974-8933/1952

Keywords:

Technology enhanced assessment, Computer-Based Assessment, Assessment for learning, Learning Analytics

Abstract

Le potenzialità didattiche di metodi e strumenti digitali sono enfatizzate da sguardi epistemici plurali, interdisciplinari e basati sui principi di intersezione e ibridazione. Il dibattito sulla valutazione supportata dalle tecnologie, più specificamente, si inquadra all'interno di uno spostamento d'interesse della ricerca docimologica verso l'ibridazione della didattica e modelli partecipati e learner-centred. Il contributo focalizza potenzialità e limiti della Computer-Based Assessment.

 

The educational potential of digital methods and tools is emphasized by pluralistic, interdisciplinary epistemic perspectives based on principles of intersection and hybridization. The debate on technology-supported assessment, more specifically, fits within a shift of interest in educational research from docimological concerns towards the hybridization of teaching and participatory learner-centered models. The contribution focuses on the potential and limitations of Computer-Based Assessment.

Published

2024-04-23

Issue

Section

Saggi - Essays